Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sprzężenie indukcyjne pomiędzy blokami odbiornika
SP7EZG Offline
Artur
***

Liczba postów: 190
Dołączył: 06-12-2015
Post: #1
Sprzężenie indukcyjne pomiędzy blokami odbiornika
Witajcie.

Od jakiegoś czasu studiuję publikacje SP5AHT i SP6LB.

Przykład

https://ep.com.pl/files/7329.pdf

W torze odbiorczym zastanowiło mnie sprzężenie wzmacniacza wejściowego w.cz z mieszaczem. Pracują tam cewki L2 i L3. Dodatkowo, autor układu proponuje wykonanie na płytce "prototypowej"
Zwróciłem na to uwagę bo:

1. Zakładając, że cewki są wykonane idealnie tożsamo, jaki wpływ na "jakość" tego sprzężenia ma odległość cewek? Jak odszukać optymalną odległość? Maksimum sygnału?
2. Rozumiem, że trymery C2 i C3 mają zniwelować różnice wynikające z budowy cewek?
3. Dlaczego stosuje się tego typu rozwiązania w układach UKF (stosowane również masowo w propozycjach min. SP6LB), oraz czy jest sens ich zastąpienia np. kondesnatorem 10p?
4. Trochę obok - w jaki sposób zaprojektowano filtr wejściowy - ten z odczepem? Wiem, że często tego typu rozwiązania stosowało się również w głowicach UKF.


Pozdrawiam.

SP7EZG/3 bo praca.

Pozdrawiam, Artur
24-03-2023 12:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP6AUO Offline
Andrzej
*****

Liczba postów: 1,035
Dołączył: 20-09-2009
Post: #2
RE: Sprzężenie indukcyjne pomiędzy blokami odbiornika
Jedną cewkę stroiłem na 144.500MHz a drugą 145.500MHz (C2 i C3 ). Jest to typowy filtr na 2m.
Odległością ustalałem sprzężenie,żeby pasmo przenoszenia 2MHz było jak najbardziej płaskie i o małym tłumieniu.
Unikałem siodełka i szpica.Moje cewki to 2x 5zw na fi5mm drutem srebrzonym 0,5mm w odległości 15mm.

Andrzej
24-03-2023 12:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP7EZG Offline
Artur
***

Liczba postów: 190
Dołączył: 06-12-2015
Post: #3
RE: Sprzężenie indukcyjne pomiędzy blokami odbiornika
Dzięki za odpowiedź Panie Andrzeju.