Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wykonywanie płytek dwustronnych
SQ9NJE Offline
Przemek
**

Liczba postów: 92
Dołączył: 23-03-2010
Post: #1
Wykonywanie płytek dwustronnych
Witajcie!

Chciałem Was zapytać o wasze patenty na wykowynwanie dwustronnych płytek drukowanych. Głównie chodzi mi o metodę termotransferową, bo takiej używam, ale chętnie poczytam też o innych.

Sam opanowałem robienie płytek jednowarstwowych w stopniu zupełnie mnie zadowalającym. Dzięki zastosowaniu laminatora do termotransferu wykonywanie nawet dużych płytek nie stanowi problemu, a wyniki są powtarzalne.

Płytki dwustronne są dla mnie natomiast trochę stresogenne. Chodzi o rozwiązanie problemu "zgrania" ze sobą obu warstw tak, aby pady w miejscach otworów się nie rozjeżdżały. Do tej pory udało mi się zrobić kilka niewielkich płytek metodą kopertową: rysunki obu stron płytki drukowałem na papierze kredowym i zgrywałem je pod światło. Następnie sklejałem je z trzech stron taśmą malarską tworząc rodzaj koperty, w którą wsuwałem laminat i taką kanapkę prasowałem. Wyniki były właściwie zadowalające, choć mogłoby być lepiej.

Płytki, gdzie jedna strona ma być po prostu płaszczyzną masy nie stanowią takiego problemu. Prasuję je tak jak jednostronne, a drugą stronę przed trawieniem dokładnie zaklejam zwykłą taśmą klejącą.

A jak Wy to robicie?

Przemek SQ9NJE
http://www.sq9nje.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 11-04-2012 19:09 przez SQ9NJE.)
11-04-2012 12:46
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SQ8Z Offline
Krzysztof
****

Liczba postów: 288
Dołączył: 21-10-2010
Post: #2
RE: Wykonywanie płytek dwustronnych
Witaj,
wydruki skladasz tonerem do siebie, ustawiajac je na podswietlanym blacie.
Krawedzie marginesow sklejasz tasma alu ( kominkowa) i w ten sposob powstaje "rekaw" w ktory wsuwasz kawalek laminatu. Marginesy dobierasz tak aby PCB wchodzila luzno, i aby bylo miejsce na ulozenie papieru. Mozna taki rekaw zlapac kawalki wspomnianej tasmy aby sie nie przesunal i to puszczasz w laminarke....
Jesli spelnisz nastepujace warunki
1. wydruki z idealna geometria
2. ustawienie na zgodnosc i sklejenie bez przesuniec
3 w czasie laminacji nic sie nie przesunie
to trafienie z dokladnosci 0,05 mm nie stanowi zadnego problemu ;-)
a dalej to juz wiesz.... ;-)...obrobka przed trawieniem na miekkim podlozu aby robiac np. restusz na jednej stronie nie rysowac drugiej strony ;-)
Pozdrawiam
Krzysztof SQ8Z
12-04-2012 10:48
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SQ9NJE Offline
Przemek
**

Liczba postów: 92
Dołączył: 23-03-2010
Post: #3
RE: Wykonywanie płytek dwustronnych
Dzieki Krzysztof za porady.

Mam wrazenie, ze to sklejanie tylko na dwoch przeciwleglych krawedziach zrobi roznice. Kiedy sklejalem z trzech stron docisniecie wydrukow przez laminarke powodowalo chyba delikatne przesuniecia. Nic strasznego, ale czasem otwory wypadaly w zewnetrznej czesci padu, a nie na srodku.

A tak poza tym, cwiczenie czyni mistrza! Mam wrazenie, ze z tym prasowaniem tez tak jest i trzeba po prostu kilka razy sprobowac godzac sie na to, ze pierwsze kilka prasowanek nie bedzie idealnych.

Pozdrawiam,
Przemek

Przemek SQ9NJE
http://www.sq9nje.pl
12-04-2012 11:07
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP2QCA Offline
Artur
****

Liczba postów: 341
Dołączył: 22-06-2009
Post: #4
RE: Wykonywanie płytek dwustronnych
czołem,

nie próbowałem ale kiedyś wpadłem na taki pomysł:
- kupić jednostronny laminat 0,6-0,mm (są do kupienia różne grubości na znanym portalu aukcyjnym)
- zrobić płytki oddzielnie
- skleić mocnym klejem 2 składnikowym a potem powiercić

chyba zadziała ? Jak piszę - nie próbowałem.

73! Artur sp2qca
12-04-2012 16:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SQ5NWU Offline
SQ5NWU
*

Liczba postów: 41
Dołączył: 27-03-2010
Post: #5
RE: Wykonywanie płytek dwustronnych
Hej
raczej unikam płytek dwustronnych ale kilka popełniłem. Metoda jest taka że prasujemy jedną stronę drugą zaklejamy taśma potem wiercę dwa otworki po dwóch przeciwległych stronach płytki i w te otwory wpasowuję wydruk na druga stronę płytki. Minusem jest to że nigdy nie udało mi się idealnie trafić otwory na siebie. Mam wrażenie że papier w trakcie prasowania rozciąga się (lub kurczy) a że podgrzewam nie obie strony płytki na raz (jak to się dzieje w laminarce) a każda z osobna i to powoduje że mimo najwyższej staranności zawsze na jednej stronie w jakiejś części płytki otwory nie wypadają koncentrycznie na padach z obu stron.
Nie wiem czy nie skomplikowałem zbyt mocno i ta wypowiedz jest czytelna Smile w każdym bądź razie płytki są do przyjęcia aczkolwiek na forum ogółu nie ma się czym chwalić.

Krzysztof
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 12-04-2012 16:55 przez SQ5NWU.)
12-04-2012 16:54
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SQ8Z Offline
Krzysztof
****

Liczba postów: 288
Dołączył: 21-10-2010
Post: #6
RE: Wykonywanie płytek dwustronnych
"że mimo najwyższej staranności zawsze na jednej stronie w jakiejś części płytki otwory nie wypadają koncentrycznie na padach z obu stron. "

powody moga byc dwa:
jeden ...plynie papier kredowy przy prasowaniu
drugi i ten bardziej prawdopodobny ...sprawdz geometrie wydruku drukarki.
80% drulkarek "przekasza" wydruk ... idzie delikatnie w rab lub w trapez...
przeklamanie o 0,2 mm po zlozeniu daje 0,4 mm ;-)

to co pisze to w oparciu o kilkanascie ..... metrow kwadratowych dwustronnych PCB ;-)
pozdrawiam
Krzysztof SQ8Z
p.s.
oczywiscie lapiemy wydruki tylko po dwu stronach
i jak najbardziej ..."cwiczenie czyni mistrza"
12-04-2012 17:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SQ8Z Offline
Krzysztof
****

Liczba postów: 288
Dołączył: 21-10-2010
Post: #7
RE: Wykonywanie płytek dwustronnych
Skonczyl sie papier kredwy 115g /m .... siegnalem po 200g/m
aby zlozyc obie strony musze dobrze "przeswietlac".... efekt przesunie natomiast zdecydowanie zanika -).... , dodatkowa uwaga ... tzw" krycie" zalezy od dwoch czynnikow, pierwszy to toner, druki nosnik jakim jest papier kredowy.
Na obecnie stosowanym papierze nie zdaza sie abym musial "podmalowywac" wiekse powierzchnie ;-).
Po co to pisze? Aby zachecic do eksperymetow ...bo warto pokombinowac w celu osiagniecia jak najlepszych rezultatow.
Krzysztof SQ8Z
15-04-2012 10:45
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SQ6ADE Offline
Radjoamator.
****

Liczba postów: 485
Dołączył: 05-04-2010
Post: #8
RE: Wykonywanie płytek dwustronnych
Próbowałem a że było sporo przelotek to nie trzeba było sklejać płytek ze sobą bo trzymały się na srebrzance która robiła za przelotki.

tylko na FM UKF -> Just True Sound Hi-Fi Smile
20-03-2013 16:36
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SQ6ADE Offline
Radjoamator.
****

Liczba postów: 485
Dołączył: 05-04-2010
Post: #9
RE: Wykonywanie płytek dwustronnych
To była jednorazowa akcja.
A z klejem lepiej uważać - przy późniejszym lutowaniu może być niebezpiecznie dla dróg
oddechowych - kto poniuchał opary cyjanopanu (kropelka itd) po przypaleniu cyną ten wie.
Chyba lepiej nie kleić a dołożyć szereg pustych przelotek. No chyba że zrobi się tylko kilka placków z kleju
tam gdzie nie ma padów i przelotek do spawania.

Jeszcze jedna rada z praktyki tej 1 pcb - w takiej płytce warstwowej puszczanie przelotek via nogi elementów może
okazać się strzałem w kolano jeśli chodzi o uruchamianie i serwis (wymiana elementu).
Dobrze jest przemyśleć mozaikę druku do takiego czegoś.

Moim zdaniem to najrozsądniejsza i najłatwiejsza metoda - trzeba tylko użyć w miarę cienkiego laminatu.
Rozum podpowiada że połowy grubości z jakim się jest obytym w praktyce HM Smile .

tylko na FM UKF -> Just True Sound Hi-Fi Smile
20-03-2013 22:38
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP2QCA Offline
Artur
****

Liczba postów: 341
Dołączył: 22-06-2009
Post: #10
RE: Wykonywanie płytek dwustronnych
Opary to pewnie byłby problem.
Jeszcze mi przyszedł pomysł żeby zamiast kleju w rogach i środku płytki wlutować drut miedziany 0,7-1mm i będzie jak klej a nawet lepiej dla wcz.

73! Artur sp2qca
ps. im więcej takich przelotek pomiędzy masami tym lepiej.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-03-2013 17:43 przez SP2QCA.)
21-03-2013 17:43
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości